Het is je vast niet ontgaan de afgelopen dagen; de snacktomatenactie van Greenco. Deze eenmalige weggeefactie hebben we ingezet als de ultieme poging om voedselverspilling tegen te gaan.
Door extreme temperaturen in de afgelopen weken in combinatie met een jonge aanplant, voldeed een partij geoogste tomaatjes niet aan onze hoge kwaliteitsnormen en konden wij de gebruikelijke houdbaarheidstermijn niet garanderen. Omdat de smaak goed was, hebben we deze partij via diverse afnemers, waaronder voedselbanken en verwerkers getracht te vermarkten. Helaas lukte dat niet voor een totaal van 60.000 kg.
Vanwege de omvang van ongeveer 6 miljoen goed-smakende tomaatjes gecombineerd met de beperkte houdbaarheid, hebben wij besloten de snacktomaatjes kosteloos weg te geven. Dit was het resterende alternatief voor het weggooien van dit deel van de partij. In lijn met ons doel om voedselverspilling zo veel mogelijk te beperken zijn wij ervan overtuigd dat weggeven de juiste optie was en de vele reacties ondersteunen dit. Dat de actie tot zo veel media-aandacht en toestroom van tomatenliefhebbers zou leiden hadden wij niet kunnen vermoeden.
Door deze eenmalige actie hebben veel mensen kennisgemaakt met de snacktomaat als een product om te snacken én als product voor vele andere toepassingen. Er zijn tevens mooie initiatieven ontstaan in het kader van sociale betrokkenheid. Wij hopen dat iedereen ook in de toekomst kiest voor onze premium snacktomaatjes via de reguliere kanalen. Tommies is in de voor jou bekende kwaliteit beschikbaar via onze handelspartners en retailers.
Voor ideeën om samen voedselverspilling tegen te gaan, staan wij uiteraard open.
Deel de vrolijke kant van gezondheid.